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MOTHERLODE
35esima edizione Drodesera / 26 luglio > 02 agosto 2015 / Centrale Fies, Dro, TN
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PROGRAM / LIVE WORKS


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Un progetto di Centrale Fies
in collaborazione con Viafarini (Milano)

Live Works Performance Act Award / The Free School of Performance / Centrale Fies Performance Art Collection.

Curatorial Board
: Barbara Boninsegna (direttore artistico, Centrale Fies, Dro), Simone Frangi (direttore artistico, Viafarini, Milano), Daniel Blanga-Gubbay (fondatore, Aleppo, Bruxelles), Denis Isaia (curatore, MART, Rovereto).

Centrale Fies esplora le evoluzioni della performance attraverso LIVE WORKS, una piattaforma attiva da tre anni, composta dallo “strumento” premio, modello efficace per inaugurare una ricerca sulle pratiche live e da una free school nella quale curatori e mentori si alternano in una programmazione atta a sviluppare il lavoro dell’artista. Da quest’anno, all’intero progetto, viene annessa la Collezione privata di arti performative, la prima in Italia, riflessione fattiva sul senso di collezionare tracce di opere dalla natura effimera.


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LIVE WORKS_ Performance Act Awards VOL 3

Un bando aperto a azioni performative emergenti di diversa natura, comprese: media arts, lecture performances, task-performances, text-based performances e multimedia storytelling, pratiche relazionali e progetti workshop-based, flash mob, pratiche aperte all'attivismo e politically engaged, experience design, fashion design e urbanismo relazionale. Workshop, lezioni, residenze e lavori in corso con l’obiettivo di produrre 9 performance per il contest finale.

Per questo progetto prosegue la collaborazione con Viafarini (Milano), istituzione non-profit per la promozione dell’arte contemporanea attiva dal 1991, assieme alla quale Centrale Fies ha svolto una prima selezione di nove artisti sui 300 partecipanti arrivati da 27 paesi ( ITALY | FRANCE | ENGLAND | GERMANY | ROMANIA | USA | BRASIL | TURKEY | NETHERLANDS | BELGIUM | CANADA | GREECE | SPAIN | ISRAEL | MEXICO | AUSTRIA | CROATIA | MOROCCO | SWEDEN | ICELAND | UKRAINE | NORWAY | SAN MARINO | RUSSIA | LEBANON | IRELAND | JAPAN).

Questi i nomi dei 9 finalisti dell’edizione in corso: Robert Lisek (Poland) / Simon Asencio (France) / Vanja Smiljanic (Serbia) / Roberto Fassone (Italy) / Diego Tonus (Italy) / Justin Randolph Thompson (Usa) / Styrmir Örn Guðmudsson (Iceland) / Jazra Khaleed + Timos Alexandropoulos + Antonis Kalagkatis (Chechnya / Greece) / GDSF Gregory Dapra + Stefano Faoro (Italy / Belgium).

I 9 progetti, selezionati dai curatori di LIVE WORKS, sono stati invitati a partecipare ad una residenza di produzione a Centrale Fies dal 1 al 10 luglio 2015 durante la quale hanno avuto a disposizione un budget per produrre la performance e l'opportunità di partecipare a The Free School of Performance.

Dopo questa importante esperienza la rosa dei progetti curati arriverà a una giuria d’eccellenza che decreterà il vincitore assoluto durante le giornate del Festival.

In questa edizione, oltre alle presenze italiane – il Presidente di giuria Michelangelo Pistoletto e Nico Vascellari – Live Works conta la partecipazione di un curatore e due artiste implicati nella direzione artistica di tre dei più importanti centri di ricerca sulla performance: Danjel Andersson, scrittore, redattore, curatore, direttore di MDT, Stoccolma; Marwa Arsanios, artista, co-fondatrice di 98Weeks, Beirut e Dora Garcia, artista presente nella biennale diretta da Okwui Enwesor e co-direttrice di Les Laboratoires d’Aubervilliers. La giuria, oltre ad identificare il vincitore, sarà coinvolta attivamente durante le giornate di Live Works in incontri pubblici e privati che permetteranno a tutto il team della piattaforma, curatori e artisti, di approfondire ulteriormente alcuni passaggi fondamentali elaborati dalle performance proposte al pubblico.


The Free School of Performance

La Free School of Performance è articolata in un programma giornaliero di sessioni critiche collettive, discussioni su temi specifici relativi alla ridefinizione del concetto di performance. Sessioni di film e incontri informali che accompagnano il lavoro di produzione dei 9 artisti in residenza. Dieci giorni di sezioni di lavoro intensive alternate a momenti di relax in un ambiente naturale sulle rive del Sarca, circondato dalla frana delle Marocche. Quest’anno la Free School of Performance ospiterà un dottorando in Arti Visive, Arti performative, Filosofia o Scienze Politiche il cui lavoro è incentrato sulla nozione di performativity.
Con LIVE WORKS si forma e si sperimenta attorno all’idea di live, contribuendo, approfondendo e ampliando la nozione di performance, seguendo lo spostamento del performativo e delle sue cifre.


Centrale Fies Performance Art Collection


Parallelamente alla promozione del premio, Centrale Fies presenta una Collezione di Performance Art il cui intento è interrogare la dimensione documentata della performance, esplorando le diverse relazioni fra produzione effimera e le relative tracce. L’intento della collezione è di offrire ai fruitori un’esperienza significativa rendendo la storia del luogo accessibile attraverso le opere che diventano la testimonianza del lavoro svolto con gli artisti nel corso degli anni. Nello stesso tempo la collezione rappresenta una risorsa comune, qualcosa che può e deve necessariamente essere condiviso non solo a livello locale ma anche nazionale e internazionale, per consentire anche a un pubblico diverso, l’esperienza e l’essenza della performance.






A project by Centrale Fies
in collaboration with Viafarini (Milano)


Live Works Performance Act Award / The Free School of Performance / Centrale Fies Performance Art Collection.

Curatorial Board:
Barbara Boninsegna (artistic director of Centrale Fies, Dro), Simone Frangi (artistic director of Viafarini, Milan), Daniel Blanga-Gubbay (founder of Aleppo, Brussels), Denis Isaia (curator of MART, Rovereto).

Centrale Fies investigates performative forms through LIVE WORKS, a platform created three years ago. It is composed of an “instrumental” prize, an effective model to begin research on live practices, and of a free school in which the curators and mentors alternate in a schedule aimed at developing the artist’s work. From this year, a private Collection of performative arts, the first in Italy, will be attached to the entire project, acting as an effective reflection on the meaning of collecting traces of works that are by nature ephemeral.


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LIVE WORKS_Performance Act Awards VOL 3

A competition open to emerging performative actions of various natures, including: media arts, lecture performances, task-performances, text-based performances and multimedia storytelling, relational practices and workshop-based projects, practices open to activism and political engagement, experience design, fashion design and relational urbanism. Workshops, lessons, residencies and works in progress aim to produce nine performances for the final contest.

For this project we continue the collaboration with Viafarini (Milan), a non-profit institution for the promotion of contemporary arts since 1991, which joined Centrale Fies to make a first selection of nine artists from the 300 participants coming from 27 countries (ITALY | FRANCE | ENGLAND | GERMANY | ROMANIA | USA | BRASIL | TURKEY | NETHERLANDS | BELGIUM | CANADA | GREECE | SPAIN | ISRAEL | MEXICO | AUSTRIA | CROATIA | MOROCCO | SWEDEN | ICELAND | UKRAINE | NORWAY | SAN MARINO | RUSSIA | LEBANON | IRELAND | JAPAN).

These are the names of the nine finalists in the current edition: Robert Lisek (Poland) / Simon Asencio (France) / Vanja Smiljanic (Serbia) / Roberto Fassone (Italy) / Diego Tonus (Italy) / Justin Randolph Thompson (USA) / Styrmir Örn Guðmudsson (Iceland) / Jazra Khaleed + Timos Alexandropoulos + Antonis Kalagkatis (Chechnya / Greece) / GDSF Gregory Dapra + Stefano Faoro (Italy / Belgium).
The nine projects, selected by the LIVE WORKS curators, have been invited to participate in a production residency at Centrale Fies from the 1st to the 10th of July, 2015, with a budget to produce a performance and the opportunity to participate in The Free School of Performance. After this powerful experience, the curated projects will arrive before a jury of excellence, which will declare the absolute winner during the Festival.

In this edition, as well as the Italian presence – the jury President Michelangelo Pistoletto and Nico Vascellari – Live Works includes a curator and two artists responsible for the artistic direction of three of the most important centres of research on performance: Danjel Andersson, writer, editor, curator, director of MDT, Stockholm; Marwa Arsanios, artist, co-founder of 98Weeks, Beirut, and Dora Garcia, an artist present at the biennial directed by Okwui Enwesor and co-director of Les Laboratoires d’Aubervilliers. The jury, in addition to identifying the winner, will be actively involved during Live Works, in public and private meetings that will facilitate the platform team, curators, and artists to further deepen several fundamental passages of the performances presented to the public.

The Free School of Performance

The Free School of Performance is articulated in a daily program of collective critical sessions, discussing specific themes related to the redefinition of the concept of performance. Film sessions and informal meets will accompany the production work of the nine artists in residence. Ten days with sections of intensive work will alternate with moments of relaxation in a natural environment on the banks of the Sarca, surrounded by the Marocche mountains. This year, the Free School of Performance will host a doctorate in Visual Arts, Performative Arts, Philosophy or Political Science, in which the work is focused on the idea of performativity. LIVE WORKS forms and experiments around the idea of live, contributing, deepening and broadening the idea of performance, following the changes of performance and its styles.


Centrale Fies Performance Art Collection

In parallel to the promotion of the prize, Centrale Fies presents a Collection of Performance Art, which intends to question the documented dimension of performance, exploring the diverse relationships between ephemeral production and its traces. The intent of the collection is to offer the audience a significant experience, making the history of the place accessible through the works, which become a testimony of the work carried out with the artists over the years. At the same time, the collection represents a common resource, something that can and must necessarily be shared, not just at a local level but also a national and international one, to offer a diverse public the experience and the essence of performance.









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