Hominal & Chaignaud
DUCHESSES

data / date
20.07.2019
h 23.00

luogo / place Centrale Fies / Mezzelune
durata / duration 35’
GUEST PERFORMER LIVE WORKS

Photo_Clive Jenkins

 

concept / performance Marie-Caroline Hominal, François Chaignaud
amministrazione / administration e/and produzione/production Madmoizelle MCH & Vlovajob Pru
tour planning Sarah de Ganck/ART HAPPENS & Madmoizelle MCH
grazie a/special thanks Clives Jenkins and Jean-Marc Ségalen

veicolo dell'Universo / cerchiatura minima e costante

Tra estasi arida, meditazione radiosa e ipnosi crudele, Duchesses esplora un'incredibile, sovrana e prigioniera danza basata sul più antico gioco dell'umanità: l'hula hoop. Simbolo della liberazione sessuale, l'hula hoop diventa per le duchesse uno strumento coreografico istantaneo e incessante, senza passato e futuro, un veicolo universale a due ruote.
Inizialmente ispirato al desiderio di condividere strategie di trasformazione e travestimento, Duchesses diventa rapidamente una sfida a non smettere mai di girare il cerchio. Una pratica di coreografia minimalista come il vincolo dinamico di mantenere sospeso l'hula hoop, organizza il corpo, i suoi sforzi, le sue tensioni e le sue uscite. Tecnica e fortuna nutrono l'alto potenziale metaforico, simbolico e anche magico di questo cerchio fluttuante, che gira in assenza di peso ad alta velocità intorno ai nostri fianchi.
Metafora delle continue rotazioni dell'universo, la materializzazione delle onde di energia che il corpo dispiega con l'hula hoop diventa anche un ascetismo individuale. La prigionia concessa all'interno di questi cerchi è la condizione del regno di queste duchesse. I tanti riferimenti dell'hula hoop - dai più infantili ai più solforosi - attraversano anche i nostri corpi nudi, coinvolti in questa folle corsa.

Nato a Rennes, François Chaignaud si è diplomato nel 2003 al Conservatorio Nazionale Superiore di Danza di Parigi. In seguito, collabora precocemente con diversi coreografi come Boris Charmatz e Emmanuelle Huynh.
Dal 2004 al 2013, ha creato spettacoli in cui danza e canto s’intersecano in una grande varietà di ambienti e nelle aree d'incontro di molte ispirazioni. Da questa tensione prende forma la possibilità di un corpo. Anche storico, François Chaignaud pubblica "L'Affaire Berger-Levrault : le féminisme à l'épreuve (1898-1905)" con PUR. In collaborazione con l'artista Nino Laisné ha creato "Romances inciertos: un autre Orlando", riunendo quattro strumentisti intorno a vari motivi ambigui di genere del repertorio coreografico e vocale iberico. Nel 2018 François Chaignaud coreografa Soufflette, un pezzo per la Carte Blanche Ballet (Norvegia) in collaborazione con Romain Brau, presentato in anteprima a maggio nello Studio Bergen.
La sua nuova creazione in collaborazione con la musicista Marie-Pierre Brébant Symphonia Harmoniæ Cælesitum Revelationum ha debuttato nel maggio 2019 al Kunstenfestivaldesarts, Bruxelles. François Chaignaud è artista associato alla Bonlieu Scène nationale Annecy.

vehicle of the Universe / constant minimal hooping

Between arid ecstasy, radiant meditation and cruel hypnosis, Duchesses explores an incredible, sovereign and prisoner dance based on the oldest game of humanity: the hula hoop. Symbol of sexual liberation, the hula hoop becomes for the Duchesses an instant and incessant choreographic tool, without past or future, a universal two-wheeled vehicle.
Initially inspired by the desire to share strategies of transformation and disguise, Duchesses quickly becomes a challenge to never stop turning the circle. A practice of minimalist choreography like the dynamic constraint of keeping the hula hoop suspended, organises the body, its efforts, its tensions and its exits. Technique and luck nurture the high metaphorical, symbolic and even magical potentiality of this floating circle, which rotates weightlessly at high speed around our hips.
Metaphor of the universe's continuous rotations, the materialisation of the energy-waves that the body unfolds with the hula hoop also becomes an individual asceticism. The imprisonment granted within these circles is the condition of the reign of these Duchesses. The many references of the hula hoop - from the most childish to the most sulphurous - also cross our naked bodies, involved in this crazy race.

Born in Rennes, François Chaignaud earned a diploma in 2003 at the Conservatoire National Supérieur de Danse de Paris. Afterwards, he soon collaborates with several choreographers, such as Boris Charmatz and Emmanuelle Huynh.
From 2004 to 2013, he has created performances in which dance and singing intersect, in a wide variety of environments and at the meeting points of many inspirations. From this tension, the possibility of a body takes shape. Also a historian, François Chaignaud publishes “L’Affaire Berger-Levrault : le féminisme à l’épreuve (1898-1905)” with PUR. In collaboration with artist Nino Laisné, he has created “Romances inciertos: un autre Orlando”, bringing together four instrumentalists around various ambiguous motifs of genre from the choreographic and vocal Iberian repertoire. In 2018 François Chaignaud also choreographed Soufflette, a piece for the Carte Blanche Ballet (Norway) in collaboration with Romain Brau premiered in May in Studio Bergen.
His new creation in collaboration with musician Marie-Pierre Brébant Symphonia Harmoniæ Cælesitum Revelationum premiered in May 2019 during the Kunstenfestivaldesarts, Brussels. François Chaignaud is associate artist at Bonlieu Scène nationale Annecy.




CENTRALE FIES


IL GAVIALE società cooperativa
via Gramsci 13, 38074 Dro (TN)
CF e P. IVA: 01295630220, REA: TN – 128433
T. 0464/504700 / info@centralefies.it / info@pec.centralefies.it

web project by crushsite.it






Il reportage multimediale del festival