Kristina Norman
Bring Back My Fire Gods

data / date
25.07, dalle/from h. 20.00 alle/to 24.00
luogo / place Le Terme
durata / 13’ (loop)

regia e ideazione / director and concept Kristina Norman
musiche originali / original musical composition Märt-Matis Lill, ispirato dalla canzone folk russa e estone / based on a Russian and Estonian folk song “Transvaal, Transvaal”
poesia / poetry Maarja Kangroo
performance Sofia Jernberg
direttore della fotografia / director of photography Erik Norkroos
B-camera: Epp Kubu

FILM SESSION

Il video “Bring Back My Fire Gods” di Kristina Norman si basa su un intervento performativo che ha avuto luogo al Song Festival Grounds di Tallinn. Un luogo sacro per l’Estonia, associato alla Rivoluzione Cantata e all’indipendenza della nazione baltica dall’URSS avvenuta nel 1991. Quasi un terzo della popolazione estone parla russo come prima lingua. La pièce di Kristina Norman è una riflessione artistica sulla recente discussione riguardo l’impossibilità di includere una canzone russa nel repertorio del festival che celebra l’unità nazionale e la continuità. Con un testo che narra della sofferenza di un popolo in un paese lontano.

Kristina Norman (nata nel 1979) è un’artista residente a Tallinn, Estonia, che lavora con video, scultura, interventi urbani, piuttosto che documentari e performance. Col suo lavoro si dedica all’esplorazione del potenziale politico che l’arte contemporanea offre nel trattare le tematiche dei diritti umani e della politica della memoria. Il suo lavoro è stato presentato a livello internazionale, come la biennale di Venezia, la biennale Manifesta e la triennale di Aichi, Giappone.

Kristina Norman's video “Bring Back My Fire Gods” is based on a performative intervention at the Song Festival Grounds in Tallinn. A holy site for the Estonian nation, the place is associated with the Singing Revolution and the gaining of independence from the USSR in 1991. Nearly one third of Estonian population speaks Russian as their first language, and Norman's piece is an artistic comment to the recent discussion on the impossibility of including a song in Russian into the repertoire of the festival which celebrates national unity and continuity. Norman messes around with the main symbols of the festival / the grounds is occupied by a solo singer, the festival fire is brought down from the tower, and the singing is happening in Russian and Estonian at once, the lyrics referring to the distress of a people in a distant country.

Kristina Norman (b. 1979) is a Tallinn-based artist who works with video, sculpture, urban interventions, as well as documentary films and performances. She is devoted to the exploration of the political potential that contemporary art offers in dealing with the issues of human rights and politics of memory. Her work has been shown internationally, including Venice and Manifesta biennials, Aichi triennale.



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Il reportage multimediale del festival